Pages

Saturday 28 December 2013

Aplikasi Teknologi Maklumat

Assalamualaikum..


DEFINISI

TEKNOLOGI
  • Menggunakan pengetahuan saintifik, pengalaman dan sumber untuk membina
    proses atau produk untuk kegunaan manusia

MAKLUMAT
  • Pengetahuan yang didapati dari membaca, menyiasat, menyelidik

KOMUNIKASI
  • Perbuatan bertukar mesej, iaitu proses bertukar maklumat menggunakan
    simbol, tanda, atau interaksi pergerakan

TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI
  • Teknologi yang diperlukan untuk memproses maklumat
  • Biasanya menggunakan komputer, peranti komunikasi, dan perisian aplikasi
  • Untuk mengubah, memproses, menyimpan, menghantar, dan mencapai
    maklumat dari mana-mana tempat pada bila-bila masa.

KELEBIHAN
  • Memudahkan perkongsian maklumat
  • Komunikasi lebih pantas dan kos rendah
  • Komunikasi tanpa sempadan
  • Menjimatkan kertas
  • Setiap tugas dapat dilakukan dengan mudah

MyGuru2
  • Satu platform e-pembelajaran yang digunakan di UPSI
  • Menawarkan pelbagai set alatan dan fungsi bagi pengajaran dan
    pembelajaran

FUNGSI MyGuru2
  • Membenarkan pensyarah memuatnaik sumber-sumber pengajaran dan
    pembelajaran
  • Menghebahkan aktiviti-aktiviti untuk dicapai oleh pelajar (forum,
    kuiz dan tugasan)
  • Mengesan dan memantau perkembangan pelajar
  • Bertindak sebagai portal, dimana pelajar dan pensyarah dapat menerima
    berita terkini, melakukan komunikasi forum dan chat

KELEBIHAN MyGuru2
  • Pelajar dapat menghantar tugasan tanpa menggunakan kertas
  • Perkongsian nota antara pelajar dan pensyarah lebih mudah
  • Nota atau latihan boleh dicapai dimana dan pada bila-bila masa
    sahaja
  • Pensyarah boleh memantau aktiviti pembelajaran dengan mudah

KESAN PENGGUNAAN ICT di UPSI

PELAJAR
  • Memudahkan pelajar untuk menghantar tugasan
  • Pelajar dapat mengetahui berita ataupun pemberitahuan dengan
    pantas dan mudah
  • Pelajar dapat berkomunikasi dengan palajar lain ataupun penyarah 
  • Memudahkan pelajar mencari maklumat tugasan dengan mudah
KAKITANGAN 
  • Pemprosesan data lebih pantas dengan bantuan komputer
  • Pencarian maklumat lebih pantas
  • Mengelakkan pertindihan atau kehilangan data
  • Kapasiti penyimpanan data lebih besar

KESAN ICT TERHADAP KESIHATAN

RSI (Repetitive Stress Injuries)
  • ianya berlaku disebabkan penggunaan tangan untuk tempoh yang lama
  • Simptom  :  sakit, rasa terbakar, lemah, kebas,bengkak dan berdenyut-denyut

Carpal Tunnel Syndrome
  • Disebabkan oleh pergerakan tangan secara berulang-ulang
  • Simptom  :  Kebas dan sakit pada pergelangan tangan

Back Pain
  • Boleh berlaku apabila pengguna duduk untuk tempoh terlalu lama
  • Kecenderungan duduk terlalu lama boleh menyebabkan berlaku regangan
    pada ligamen tulang belakang
  • Pada jangka masa panjang ia boleh merosakkan struktur tulang belakang
Eye Strain
  • Ia boleh berlaku apabila bekerja ditempat yang mempunyai sumber
    pencahayaan yang tidak sesuai atau berkedip
  • Simptom  :  kering mata, kabur, rasa panas, berkedip

ERGONOMIK

DEFINISI
  • Suatu istilah yang merujuk kepada suatu rekabentuk peralatan yang
    dicipta untuk kesesuaian fizikal manusia
  • Bidang yang berkaitan dengan matlamat memberi keselesaan, kecekapan
    keselamatan dan penggunaan yang mudah mesin oleh manusia
  • Ini termasuk rekabentuk tetikus, papan kekunci, kerusi meja untuk
    menjaga kesihatan disamping memberi keselesaan.

Langkah-langkah Penjagaan
  • Susun atur semua benda diatas meja
  • Kawal kadar pencahayaan
  • Awasi radiasi Monitor
  • Mengurangkan pergerakan yang berulang kali
  • Lepaskan tangan daripada tetikus dan papan kekunci untuk mengurangkan
    ketegangan pada tangan

Mengapa penggunaan ICT diperlukan????
  • Meningkatkan kefahaman sesuatu konsep, memudahkan pengiraan
    kompleks, dan dapat memberi gambaran visual
  • Meransang murid untuk belajar dengan lebih berkesan dengan bimbingan
    minimum
  • Memberikan peluang pembelajaran yang sama kepada murid yang
    berlainan kecerdasan.
  • Membantu murid mengumpul dan mempeolehi maklumat dengan mudah
  • Mewujudkan suasana permbelajaran yang seronok dan berbentuk
    penerokaan
  • Memupuk sifat ingin tahu dan semangat mencuba dikalangan murid
  • Meningkatkan daya kreativiti, inovasi dan imaginasi murid

Apa itu Ubiquitous???
  • Pembelajaran boleh berlaku dimana sahaja, pada bila-bila masa dan
    bagaimanajua   " Anytime, Anywhere, Anyhow "
  • Pembelajaran ini tidak mengambil peranan guru sepenuhnya kerana
    murid boleh menimba ilmu dengan pembelajaran kendiri

Kelebihan pembelajaran Ubiquitous
  • Membolehkan pembelajaran berlaku tanpa ada had masa dan tempat
  • Persekitaran pembelejaran pelaraj lebih luas.
  • Menggalakkan pembeljaran secara perkongsian ( Collaborative Leraning)
  • Membantu meningkat kan self esteem
  • Menjimatkan
  • Meransang minat dan gaya pembelajaran pelajar


No comments:

Post a Comment