DEFINISI
- E-dagang atau pun dalam bahasa inggerisnya e-commerce adalah sejenis
industri dimana proses jual beli produk atau perkhidmatan dilaksanakan
melalui sistem elektronik contohnya guna internet mahuoun rangkaian
komputer yang lain
E-Dagang vs E-Niaga
E-Dagang
- Melibatkan model perniagaan yang baru
- Mudah untuk dilaksanakan kerana melibatkan 3 jenis integrasi
E-Niaga
- Merangkumi e-dagang dan juga meliputi proses kewangan, pengurusan
dan sumber manusia. - Strategi perniagaan lebih kompleks dan lebih tertumpu pada proses dalaman
- Tujuan untama penggunaan adalah untuk penjimatan kos dan peningkatan
dalam pengeluaran produktiviti.
APLIKASI E-Dagang
- Online banking : Maybank2u.com, CIMBclicks.
- Online officesuits : Google docs
- Online shopping : ebay.com, amazon.com, dan mudah.my
- Social networking : facebook, twitter, blog.
PERBEZAAN E-Dagang vs Kaedah Tradisional
- Interaksi secara langsung
- Kos rendah
- Kadar pemulangan
- Penipuan kad kredit
Ciri-ciri e-Dagang
- Tiada kekangan lokasi
- Menjimatkan masa
- Menjimatkan kos
- Interaksi yang bersifat peribadi
- Pelanggan berkuasa sepenuhnya dalam pemilihan
Jenis-jenis e-Dagang
- B2B business to business : antara syarikat dengan syarikat
- B2C business to consumer : antara syarikat dengan pengguna
- B2G business to goverment : antara syarikat dengan kerajaan
- C2C consumer to consumer : antara pengguna dengan pengguna
- Mobile commerce
KELEBIHAN
- Prosedur jual beli yang lebih cepat dan mudah
- Lebih capaian kepada pelanggan kerana lokasi tidak terhad
- kos operasi yang sedikit dan kualiti servis yang lebih baik
KEKURANGAN
- Sesiapa sahaja boleh memulakan e-Dagang termasuk orang yang berniat
jahat - Tiada jaminan terhadap kualiti produk
- Terdedah kepada risiko penggodam
KEKANGAN
- Kekangan teknologikal
- Kekangan bukan teknologikal
No comments:
Post a Comment