Pages

Friday 27 December 2013

E-Dagang

Assalamualaikum..

DEFINISI

  • E-dagang atau pun dalam bahasa inggerisnya e-commerce adalah sejenis
    industri dimana proses jual beli produk atau perkhidmatan dilaksanakan
    melalui sistem elektronik contohnya guna internet mahuoun rangkaian
    komputer yang lain 


E-Dagang vs E-Niaga

E-Dagang
  • Melibatkan model perniagaan yang baru
  • Mudah untuk dilaksanakan kerana melibatkan 3 jenis integrasi
E-Niaga
  • Merangkumi e-dagang dan juga meliputi proses kewangan, pengurusan
    dan sumber manusia.
  • Strategi perniagaan lebih kompleks dan lebih tertumpu pada proses dalaman
  • Tujuan untama penggunaan adalah untuk penjimatan kos dan peningkatan
    dalam pengeluaran produktiviti.

APLIKASI E-Dagang
  • Online banking :   Maybank2u.com, CIMBclicks.
  • Online officesuits :  Google docs
  • Online shopping :  ebay.com, amazon.com, dan mudah.my
  • Social networking :  facebook, twitter, blog.

PERBEZAAN E-Dagang vs Kaedah Tradisional
  • Interaksi secara langsung
  • Kos rendah
  • Kadar pemulangan
  • Penipuan kad kredit

Ciri-ciri e-Dagang
  • Tiada kekangan lokasi
  • Menjimatkan masa
  • Menjimatkan kos
  • Interaksi yang bersifat peribadi
  • Pelanggan berkuasa sepenuhnya dalam pemilihan

Jenis-jenis e-Dagang
  • B2B business to business        :  antara syarikat dengan syarikat
  • B2C business to consumer      : antara syarikat dengan pengguna
  • B2G business to goverment     : antara syarikat dengan kerajaan
  • C2C consumer to consumer    : antara pengguna dengan pengguna
  • Mobile commerce

KELEBIHAN
  • Prosedur jual beli yang lebih cepat dan mudah
  • Lebih capaian kepada pelanggan kerana lokasi tidak terhad
  • kos operasi yang sedikit dan kualiti servis yang lebih baik

KEKURANGAN
  • Sesiapa sahaja boleh memulakan e-Dagang termasuk orang yang berniat
    jahat
  • Tiada jaminan terhadap kualiti produk
  • Terdedah kepada risiko penggodam

KEKANGAN
  • Kekangan teknologikal
  • Kekangan bukan teknologikal

No comments:

Post a Comment